torsdag 2 januari 2014

Gott Nytt (sockerfritt) År!

Jag hade nog som mening att plita ner ett inlägg redan igår, men tiden räcker konstigt nog inte till ens nu fast jag och My har haft ledigt ända sedan den 20.12, nåja, men här kommer det i alla fall.

Som jag nämnde tidigare i december så har jag börjat äta enligt lchf för en tid sedan, så därför borde det ju vara självklart att jag äter sockerfritt, MEN jag har ännu inte kommit så långt att jag vid varje kalas kan tacka nej till underbara cheesecakes, smörgåstårtor, cupcakes, mm. mm. dessutom fyller var och varannan i min släkt i december så det har varit ett evigt kalasas hela månaden, för att inte nämna julen med all choklad och andra godsaker.

Med tanke på alla kalas och julen så gjorde jag i slutet av november ett beslut att ge mig själv lov att fuska i en månad, och det visar ju sig på många sätt och vis; Igår började jag det nya året med en MONSTERfinne på näsan, alltså, helt sådär att hela näsan är öm, dessutom har jag kännt mig uppsvälld, trött och mera lättirriterad än vad jag var då jag höll mig helt och hållet till lchf, allt detta får mig ju att undra om jag faktiskt kände mig såhär konstant då jag ännu åt rätt mycket kolhydrater?
För grejen är ju inte att jag under hela december har fuskat helt och hållet och levt på smörgåsar, pasta och annat skräp, nej jag har försökt ålla lchf linjen någonlunda, men vid kalas ev. lite kaka, choklad om någon bjudit och så min största svaghet i juletid, pepparkaksdeg.. *dreggel*
Gräddade pepparkakor i sig är absolut inget problem att avstå ifrån, men degen, mmmm...

Nåja, nu ska jag sluta fantisera om pepparkaksdeg och skriva ner min plan för januari istället; Inget socker överhuvudtaget (borde inte vara några kalas i januari heller, så det passar perfekt!). Sedan tänkte jag också försöka dra ner på mejerier också, lär ska vara effektivt på vikten, sen blir det automatiskt också litet av en perodisk fasta, typ 16:8, för jag är inte något vidare hungrig om morgnarna längre, men vissa dagar är jag det och då äter jag, så noga är jag inte.
Så idag borde jag ju ställa mig på vågen och se hur mycket pepparkaksdegen (och godiset och chokladen och...) har fått mig att gå bakåt, men ingen panik, inte har jag någon större brådska att få bort de kilon jag vill, men det känns lite onödigt att få bort samma kilon IGEN.
Så sockerfria månaden är i alla fall inledd med tonvis motivation. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar