måndag 21 oktober 2013

Då vs Nu

Ibland är det bara så roligt att sitta och minnas hur det var förr, när man ännu var ett barn (även fast jag ännu också kan inbilla mig att jag inte är riktigt vuxen ännu...) och hur mycket saker och ting har förändrats sedan dess.
Jag är född 1985, och växte alltså upp på -90-talet;
Då kunde mamma skicka en till kiosken med en lapp att hon skulle ha ett paket tobak och utan problem kom man hem med paketet till mamma, nu skulle föräldern som gjorde det bli anmäld till barnskyddet (vilket nog absolut är en bra sak!)
Då kom man hem från skolan och ringde från väggtelefonen till mamma på jobbet och berättade vad man skulle göra, eller lämnade en lapp på köksbordet, nu meddelar barnen via Facebook eller WhatsApp vad planerna är.
Då var man ute så mycket man hann, ända tills kvällen då man lekte ficklamps kurragömma i så gott som hela högusområdet vi bodde i, nu sitter många barn redan från tidig ålder framför datorn/tvn och spelar.
Då hade man bara 3 tv-kanaler (vissa hus i området vi bodde i hade t.om. 4 så då var man hos dom lyckliga och såg på Sunset beach), nu har nästan alla MINST 10 olika kanaler.
Då lyssnade man på Spice Girls, Backstreet boys och Hanson, nu lyssnas det på Nicki Minaj, Lady Gaga och One direction.
Då hade man ALLTID en kassett (spolad till rätt ställe såklart) i bandspelaren och när det kom en bra låt så rusade man med rekordfart för att trycka på "REC" knappen, för att sedan kunna lyssna på sina favoritlåtar, nu finns alla låtar man kan önska sig (och lite till) på Youtube, Spotify m.m.
Då fotade man alla sina bilder med sin kamera (som man "rullade" upp efter varje bild) och hoppades på att det skulle bli bra, men blev ändå ofta besviken när man sedan fick framkallat sin filmrulle, nu fotar man allt med sin smartphone och kan genast printa ut dem om man så önskar.
Då såg många 30+ mera ut som 50+ med sina "over-size" mommotröjor och permanentade hår, nu ser många 50+ ut som 30+.

Nåja här var lite av mina erfarenheter av 90-talet, mycket har ju förändrats, både på gott och ont, om nån har andra minnen av det ljuva 90-talet så kommentera gärna under, är det något som bara jag har gjort, något jag glömt (eller rent av förträngt, hehe)?

Kalas, kanske blev jag 7-8? eller något, men vackra bruna skåpdörrar hade vi då i alla fall ;)

Med vår fina kisse Hobbe(lina), kanske -96-97 någongång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar